zondag 18 oktober 2009

Apple

OMG Wat is dit VET.

Ik wou graag een nieuwe laptop. Ik had namelijk een oude [del] (haha) die crashte, omdat ik hem aan de verkeerde kant had vastgepakt (echt waar). En ik had ook een desktop. Die was eigenlijk best OK, behalve dan dat hij een KABAAL maakte, niet normaal. Ik had em al eens uit elkaar gehaald, alle fannetjes met een wattenstaafje schoon gemaakt. Maar het mocht niet baten.

Een nieuwe laptop dus. Ik heb geen verstand van laptops. Gelukkig heb ik zo mijn bronnen. Lijstjes werden vergeleken en naast elkaar gelegd: RAM (?) geheugen, - en ik wilde de andere dingen ook opsommen, maar ik weet het al niet meer. Hoe dan ook: een Acer kwam goed uit de bus. Die kon wel 7 uur op batterijen. Das knap. En een geheugen van iets met 4. GB? TB? kB? Weet niet.

Maar eenmaal op pad zag ik haar al steeds vanuit mijn ooghoek. Ze lonkte. En was verder alleen maar in stilte aanwezig. Ze behoefde niet te schreeuwen om aandacht, door een fancy bureaublad of glimmend protserige toestanden. Ze hoefde alleen maar te Zijn. Ja, echt. Ik forceerde mezelf. 'Ratio!' dacht ik. Even reeel de plussen en de minnen naast elkaar zetten.

Maar de jongen met het Apple T-shirt legde eens rustig uit waarom het zo'n prachtig ding was. ('Ding' klinkt oneerbiedig zeg)
Hij noemde al de frustraties nog eens op van dingen die het niet doen etc. En ik knikte hevig en hij kreeg een blos op zijn wangen, ik denk omdat hij zich realiseerde dat hij zijn passie leefde - en hij zei: 'dat heb je dus allemaal niet met Apple. Je zet hem aan en alles doet het gewoon. Altijd.'

Ik zuchtte eens diep bij deze heerlijke gedachte en dacht alleen maar van jajajajajajajaja - The Time Is Now.
En O.M.G. Wat is dit heerlijk. Het is Zo VET. Gelijk zie ik mezelf als ander mens. Zo iemand die heel bewust bezig is met design. Die over dat soort dingen Nadenkt. Geniet van het Goede Leven - die liever investeert in mooie, eerlijke producten, dan dat die slaaf wordt van Windows en slachtoffer van de consumptie-maatschappij.

Mijn broer wees mij erop dat Apple een Finder heeft ipv een Explorer, zo van: wat je zoekt vindt ie, niet dat ie eens rustig gapend gaat verkennen en ontdekken en dat je dan maar af moet wachten waar het schip strandt. Och nee. Finder is een trouwe hond (zonder dat jammerlijke icoontje ervan): zeg 'zoek' - en hij vindt.

Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik accentjes op letters krijg. NOG een reden om erachter te blijven plakken.
En heeft er nog iemand tips voor het vinden van een mooie laptop sleeve (voor een 13'' MacBook)? Ik wil natuurlijk niet zomaar een kopen - het moet wel een passen bij mijn nieuwe imago (zie boven).

3 opmerkingen:

Maarten zei

Verstandige keuze :)

Die accentjes zijn helaas even niet-intuitief als bij Windows. Je gebruikt de alt-toets, tikt vervolgens de u aan en dan krijg je op de volgende letter automatisch een trema. Zo zitten onder verschillende letters accenten verborgen.
Je kan er ook voor kiezen Popchar X te gebruiken, een hulpprogramma.

Floor zei

check: ë (jeuj) é ó ú í Ha! Dit gaat goed! æ
è Eigenlijk heul logisch! èòù Dank je Maarten!

Maarten zei

Lögisch? Hmm. Nee, het is gewoon *een mogelijke oplossing* van het probleem dat die dingen niet op je toetsenbord zitten.

Als ik je verder één tip mag geven, ga http://www.usingmac.com/ volgen. Die site bevat de fijnste tips voor dagelijks gebruik