zaterdag 6 juni 2009

Klotsende oksels en zweet in de bilnaad

Djiezis wat zag ik hier tegenop.
Ik moest in mijn recht gaan staan en me niet laten afschepen. Stellig blijven en niet weggaan voor ik had wat ik wilde: A) geld terug of B) een gerepareerde of nieuwe ketting. Assertief was het toverwoord, sterk zijn en scherp gebekt.

Het werd gesteggel met knikkende knieën, zweten en stotteren, blozen en trillen. Hij was boos, verhief zijn stem en argumenteerde met drogredenen. Ik was als een bang vogeltje. 'Volhouden!' beval ik mijzelf in gedachten. Ik stamelde van 'ja, maar' en 'maar ik vind eigenlijk' en 'mag ik even uitpra-?' Zwabberig. Als Mariëtte Hamer tegen Geert Wilders.

Dit vergde een andere aanpak. De moed uit mijn schoenen weer bij elkaar rapend, gooide ik het over een andere boeg en zei, zo stevig als ik kon: 'maar ik ga niet eerder weg, voordat het geregeld is.' 'Nou prima', beet hij mij toe: 'blijf je hier de héle dag gezèllig zitten!' Daar stond ik. Een droge mond vol met tanden, rilling over de rug.

Maar toen gebeurde het. Goodwill kweken, daar ging het om! Subtiele vleierij, plus een beetje pappen en nathouden - dat kon ik wel. Ik sprak mijn vertrouwen uit in zijn beste bedoelingen, pruilde nog eens hoe blij ik met die mooie ketting was geweest en hòp! - daar zat hij. In mijn broekzak!

Het werd niet eens een compromis, ik kreeg wat ik wilde. Volgende week haal ik mijn gerepareerde ketting op. Nog bevend als een riet, maar trots en voldaan stapte ik de zon weer in. Neus in de lucht, op naar Plato. Beloning!

(Heeft iemand de nieuwe Patrick Watson al beluisterd? Oeh!)

4 opmerkingen:

Maarten zei

De aanhouder wint! Maar waar is Leonard Cohen nou gebleven in dit stukje? En ja, P. Watson heb ik gehoord, wacht nog even tot mijn creditcard het weer doet zodat ik 'm bij iTunes kan kopen.

Floor zei

@Maarten: Mja. Soms kan ik beter even wachten met posten, want dan zie ik later nog haken en ogen en dan moet er nog worden bijgeschaafd. Leonard Cohen komt misschien later nog aan bod!

möök zei

Omdat ik momenteel zelf met een fietsketting aan de slag ben ging ik er bij het lezen van dit stukje gemakshalve vanuit dat het hier ook om een fietsketting draait.

Niels zei

Je kunt inderdaad kiezen voor de 'aardige weg' (werkt meestal, vooral bij vrouwen) of gaan voor een full frontal. Maar dan moet je ook bereid zijn juridische stappen te ondernemen en Hart van Nederland in te schakelen.