zondag 10 mei 2009

Domme kronkel

Uit schaamte en misschien ook trots, had ik me eerder voorgenomen deze toch echt wel domme gedachtengang niet nogmaals de wereld in te helpen. Maar lol is samen leuker dan alleen, dus vooruit - ik waagde het erop.

Ik zei van 'hee A., weet je wat ik had?' en reconstrueerde de situatie. 'Ik liep zo richting de parkeergarage hè, maar M. zei 'nee, we staan buiten geparkeerd, de auto is te hoog.' (Het is zo'n Landrover weet je wel. Zo'n jeep waar je in moet klimmen. Zelfs na al die jaren lukt dit me niet met souplesse en nonchalance.)

We reden het terrein af en ik mijmerde nog wat over mogelijke seksie instapopties. We kwamen langs de parkeergarage en onwillekeurig checkte ik of het klopte. Boven de ingang hing een rood-wit gestreepte balk, met daarnaast een rood omrand bord met 1,9m erop. Het klopte.

En toen kwam dus die kronkel. Want wat er was gebeurd als we tòch onder die balk door hadden gereden? Het zou hebben geleid tot tenenkrommend naar geschraap van de balk over het dak. Dit idee vervulde mij mij met verontwaardiging en boosheid. Nog vóór ik het goed had uitgedacht, was het kwaad al geschied. 'Wáárom hangen ze die lat dan ook niet hóger!?'

M. hoonde van 'duh' en hij lachte mij keihard uit. Hoewel de mensheid met die balk dus vredelievender was dan ik dacht, was M. dat overduidelijk niet en stond opslag mijn ego gevaarlijk op de tocht. Nu moest ik snel handelen. Ferm sprak ik M. toe dit voorval nooit aan iemand door te vertellen. Geschrokken van mijn stenge toon - het was menens - onderwierp hij zich aan mij en zwoer het op zijn moeders graf.

Maar mijn eigen milde onbaatzuchtigheid en zelfspot werden duizendmalen meer beloond dan ik ooit had durven dromen, toen ik A. van het voorval vertelde. 'HAHÁ! Dat dacht ik vroeger óók!' schaterde ze, en ze gooide er een flinke schep bovenop: 'Weet je wat ìk zelfs eens gedaan heb!?' riep ze. 'Ik heb zo'n balk wel eens voor iemand omhóóg getild, toen ik er toevallig bij stond en dacht dat hij er niet onderdoor kon!' Wij schaterden en stiekem dacht ik 'Djiieezis, dat is pas ècht dom.'

1 opmerking:

Ben zei

Ach, dan heb je je 15 minutes of shame in ieder geval nu gehad. Het is pas echt een prestatie als het bij die 15 minuten blijft :-)