donderdag 3 juli 2008

Gangsterquotes

Omdat je niet je hele leven op de vlucht kan zijn voor een muis in je kamer, reisde ik gisteren terug van Groningen naar Utrecht. Situatieschets: studieboek op schoot, alleen in de vierzit links, twee jongens van een jaar of 16 in de vierzit rechts. De conducteur knipte hun kaartjes, één van hen had een dagkaart. Daarna ging hun gesprek ongeveer zo:

- Wat is dat voor kaart jonge
- Die krijg ik elke dag toch je weet. Kan ik overal mee naartoe. Even naar de JJI*, maar daarna ga ik naar Amsterdam jonge.
- Ja? Vet. Ik heb een vet balkon jonge, ga ik straks lekker chillen. Zie ik zo die prikkeldraad weet je, maar ik doe niks! Gewoon chillen zo, vet relaxed.
- Vet jongeh. Mijn zus zit ook in Amsterdam. Ga ik daarna naartoe, zij is vet slim. Zij studeert daar. Vèt mooie (…)
- Chickies zeker
- Nee jonge! Kankermooie school daar zo. Echt groot gebouw enzo.
- O ja, zitten ze zeker ook allemaal op een kamertje daar zo in dat gebouw.
- Nee man, dat is verderop.
- Vet veel junks daar jonge.
- Junks? Hoezo man.
- (…)
- Wat doet ze dan daar op die school man.
- Ze is kankerslim jonge, ze studeert rechten.
- Rechten? Haha wat wil ze worden dan, politieagent of zo.
- Nee man, Jezus jij weet niks jonge! Rèchter wordt ze!
- O haha kan ze ons mooi vrijspreken haha!
- Ja man, echt wel. Ik zit hier niet lang meer jonge echt niet.

Dan komt Assen en stappen ze uit. De jongen zonder zus in Amsterdam kijkt naar mij, glimlacht en zegt zachtjes ‘doei.’ Ik glimlach terug.

*Justitiële jeugdinrichting

Geen opmerkingen: