woensdag 24 juni 2009

Dertigers

Er stond een bakfiets voor de winkel. Ik checkte mijn outfit, keek naar beneden. Mwah. Kon wel. Rood gelakte teennagels maakten een hoop goed. Ik vergaf mezelf de behoefte me te conformeren en stapte naar binnen. Uitverkoop!

Ik werd vrolijk verwelkomd door een dame van midden dertig, in een zomerse kanariegele jurk. Daarna liet ze mij met rust, en hielp ze een andere mid dertiger. Was haar bakfiets zeker.

De kledingrekken afwandelend, schoof ik hier en daar wat hangers opzij. Pakte er af en toe wat uit. Draaide het om, bekeek het kritisch. Alsof ik wist wat ik zocht. Checkte en passant de prijskaartjes. Zo onopvallend mogelijk. Ik zag mijn bloemetjesjurk in de uitverkoop voor E79,75. Precies dezelfde jurk had ik in december bij de Bijenkorf in de uitverkoop gekocht voor E59,95. Ha! Dat je het even weet. Jammer dat ik hem nu niet aanhad.

Verder luisterde ik de vrouwen af. 'Éven aan je zitten hoor!' jubelde de verkoopster naar de klant, die in precies dezelfde gele jurk het pashokje uitkwam. De verkoopster trok aan de achterkant de jurk bij de rug omhoog. 'Kijk, doe ik even zo, anders zie je je BH bandje.' 'Oo, prima' zong de klant terug. Ze hadden het gezellig.

Ze kabbelden voort, terwijl ik aan de andere kant van de winkel verder draalde. Ze babbelden over huidkleurige broekjes onder de jurk, een lekker bruin kleurtje (en dit was nog maar het begin van de zomer!). Straks lekker in die jurk op het terras, lekker rosétje-onee-dat-mag-niet-meer-hè-proseccootje, ja en dan rook ik er ook nog sigaretjes bij, dat zou ik echt missen hoor, ik heb vriendinnen die nu zwanger zijn en dus geen sigaretjes [blablablabla].

Ik bedankte vriendelijk en liep zonder aankoop weer naar buiten. Ik ademde de zon in, sloot mijn ogen en dacht aan mijn kraakverse prachtige neefje. Fijn dat ze me mijn gang had laten gaan.

1 opmerking:

Niels zei

Wat een leuk stukkie! Haha, 'lekker rosétje-onee-dat-mag-niet-meer-hè-proseccootje.'